WORLD
International

Turcia lansează un proiect feroviar de 2,4 miliarde de dolari care va lega Asia de Europa prin Coridorul Zangezur

Linia de cale ferată de 224 de kilometri va conecta orașul Kars de Azerbaidjan și va face parte din coridorul de transport care reduce la jumătate timpul de tranzit dintre China și Europa

Ministrul turc al Transporturilor și Infrastructurii, Abdulkadir Uraloglu, a anunțat joi începerea construcției unei linii feroviare în valoare de 2,4 miliarde de dolari care va lega orașul Kars de Azerbaidjan prin Coridorul Zangezur. Finalizarea proiectului este planificată în termen de cinci ani.

Noua cale ferată, cu două linii paralele, va avea o lungime de 224 de kilometri și va asigura legătura directă dintre Kars și Baku. Traseul va trece prin localitățile Tuzluca, Igdir, Aralik și Dilucu, urmând să fie conectat la regiunea Nakhchivan și, mai departe, prin Coridorul Zangezur către Azerbaidjan. Linia este proiectată pentru a transporta anual 5 milioane de pasageri și 15 milioane de tone de marfă, cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră.

Proiectul reprezintă o alternativă strategică la ruta feroviară Baku-Tbilisi-Kars, oferind, potrivit ministrului Uraloglu, „o cale mai directă și fără probleme către lumea turcică”. Azerbaidjanul va construi simultan propria porțiune a liniei, care va include 170 de kilometri pe teritoriul Nakhchivan. Din acest total, 150 de kilometri de cale ferată existentă vor fi reabilitați, iar 20 de kilometri vor fi construiți de la zero. Secțiunea Zangezur va avea 43 de kilometri și va fi ultima care va intra în construcție.

Noua rută face parte din strategia mai amplă a Coridorului de Mijloc, care vizează reducerea timpilor de tranzit pentru transporturile de marfă între Asia și Europa. Conform estimărilor prezentate de ministru, bunurile transportate din China până la Londra prin acest coridor vor ajunge la destinație în 18 zile, comparativ cu 35 de zile pe ruta sudică sau 45 de zile prin Capul Bunei Speranțe.

Coridorul de Mijloc conectează transporturile din China prin Kârgâzstan, Kazahstan, Uzbekistan și Turkmenistan, traversând Marea Caspică înainte de a intra în Turcia și de acolo spre Bulgaria, România, Franța, Germania, Italia, Spania și, în final, Londra.

Proiectul are și o dimensiune economică internă importantă. Se estimează că în faza de construcție și în perioada de operare vor fi create mii de locuri de muncă. Autoritățile turce au anunțat că vor fi folosite aproximativ 1.000 de utilaje, iar numărul angajaților va crește de la 3.000 la 5.000 pe măsură ce lucrările avansează.

În plus, oficialii de la Ankara au dezvăluit planuri pentru o altă linie feroviară de 1.200 de kilometri, care ar urma să conecteze Golful Persic, prin Irak, cu Turcia. Noua rută ar facilita transportul de gaze naturale și petrol din Basra și din zona Golfului Arabiei, iar călătoria ar dura 25 de zile, incluzând și transportul maritim.

Turcia a confirmat, de asemenea, că a devenit partener strategic în proiectul Via Carpathia, un coridor feroviar care se extinde până în statele baltice. În acest sens, au fost semnate acorduri pentru consolidarea axelor de transport est-vest.

„Calea ferată va fi construită de la zero, cu multe puncte de serviciu dedicate exclusiv lucrărilor. Vor exista multiple puncte de intrare, poduri, viaducte, pasaje la nivel și pasaje denivelate”, a explicat ministrul Uraloglu.

Oficialul a precizat că finanțarea externă a fost deja asigurată, ceea ce permite demararea imediată a lucrărilor. „Compania nu așteaptă finanțare pentru a începe acest proiect, pe care îl considerăm unul dintre cele mai importante coridoare de transport ale viitorului”, a spus ministrul.

Care este reacția ta la acest articol?

Alții au citit si ...

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *