Toți părinții își doresc ce e mai bun pentru copiii lor. Realitatea este însă că foarte puțini le pot satisface toate nevoile, acasă, de la cele mai mici vârste. Mă refer acum la nevoile universale identificate de psihologi: nevoi fiziologice, emoţionale, sociale şi nevoi menite să asigure dezvoltarea intelectuală. Pentru a crește și pentru a se dezvolta armonios, cei mici au nevoie de afecțiune, de acceptare şi de un mediu securizant, de experiențe noi, de recunoaștere și de responsabilizare, dar și de joacă și de învățare.
Fiecare copil necesită atenție și îngrijire în sensul promovării propriei identităţi, dar și a integrării lui în grup și în societate. Cu alte cuvinte, nu ar trebui să ne declarăm mulțumiți doar dacă cel mic este în siguranță, chiar dacă integritatea lui fizică este extrem de importantă. Un copil căruia nu i se satisfac și nevoile cognitive, emoționale sau sociale nu se va putea dezvolta armonios și nu va fi echilibrat și fericit.
Nevoile copilului preșcolar sunt strâns legate de dragoste, de securitate afectivă, de limite sănătoase, de ascultare și de deschidere spre lume. De la 2 la 5 ani, el trăiește o perioadă caracterizată și de dezvoltarea proceselor cognitive precum gândirea, limbajul, atenția, imaginația, motivația, jocul – ca principala activitate și modalitate de cunoaștere și de dorința de a se descoperi pe sine, dar și lumea înconjurătoare… [continuare]
Accesați articolul integral pe republica.ro