Cele mai recente experimente românești vor intra de miercuri în atenția publicului autohton, precum și a unor profesioniști de top ai industriei cinematografice internaționale. BIEFF facilitează întâlnirea directă între artiștii români și acești profesioniști, invitați la București ca membri ai Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2013:
- RÉMI BONHOMME – Manager de Program, SEMAINE DE LA CRITIQUE, secțiune paralelă aFestivalului de Film de la Cannes;
- JOOST DAAMEN – Selecționer IDFA – International Documentary Film Festival Amsterdam;
- MIEKE BERNINK – Coordonatorul Master-ului de Film, Academia Olandeză de Film;
- MÁRIO MICAELO – Co-Director, Festivalul Internațional de Film Curtas Vila do Conde.
BIEFF este primul eveniment din România care promovează zona de graniţă dintre cinema şi artele vizuale, oferind expunere unor artişti vizuali proeminenţi, ale căror lucrări sunt prezentate cu precădere în muzee şi galerii de artă şi doar rareori în săli de cinema. „O facem din convingerea că această zonă de graniţă e un teritoriu extrem de fertil din punct de vedere creativ, din care au provenit de-a lungul anilor voci artistice unice precum Peter Greenaway, David Lynch, Derek Jarman, Andy Warhol, Stan Brakhage şi alţii”, declară Adina Pintilie, curatorul BIEFF.
BIEFF aduce pe ecrane două dintre lucrările recent semnate de artistul vizual MIRCEA CANTOR: SIC TRANSIT GLORIA MUNDI – un performance conceptual care sugerează efemeritatea condiției umane, iluzia gloriei pământene și speranța în transcendență – și TRACKING HAPPINESS, o imagistică poetică despre căutarea fericirii, sugerată subtil prin coregrafia hipnotică a șapte femei. Câștigător al prestigiosului Premiu Marcel Duchamp (2011), CANTOR este un nume consacrat în arta contemporană, expunând în muzee și galerii de referință din întreaga lume, precum Centre Pompidou, MoMA, Museum of Moving Image New York, Museo di Arte Contemporanea Roma etc.
Demersul BIEFF de a promova filmul românesc pe plan internațional marchează un nou succes: ne bucurăm foarte mult că am putut contribui la selecţionarea filmului THE BED IS BROKEN (r. RALUCA RĂCEAN GORGOS) în cadrul IDFA, Festivalul Internațional De Film Documentar Amsterdam 2013, în urma recomandării filmului de către BIEFF echipei de selecție IDFA. „THE BED IS BROKEN lucrează cu subtilitate, tăcere și un simț vizual impresionant. Te poartă atât de aproape de acești copii defavorizați, încât dosarele cu care aruncă unul în celălalt te lovesc parcă și pe tine. În cele din urmă, inima este la fel de frântă ca și întreaga lume în care trăiesc”. (Alexandru Solomon, regizor și director al festivalului One World România) (TRAILER)
Seria experimentelor cinematografice e completată de câteva interesante filme de debut semnate de studenți ai universităților de profil din București și Cluj-Napoca.
De la UNATC, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică București,OMNIVORE (r. LAURENȚIU RADUCANU) este „o incursiune suprarealistă în rutina unui măcelar, cu ecouri din Ferma animalelor a lui Orwell, ce propune o perspectivă neliniștitoare asupra identității umane, explorând latura instinctuală și animalitatea latentă a individului”. (BIEFF 2013)
De la Universitatea Babeș-Bolyai Cluj, ISAC IS STILL SLEEPING (r. ALEXANDRU PONORAN & DIANA DRAGOȘ) vorbește „despre visul lucid și consecințele contactului cu subconștientul, în imagini fascinante de un suprarealism concentrat, ce trimit cu gândul la pionieri ai suprarealismului precum Svankmajer și Man Ray. Filmul explorează încercările unui băiat crescut de o mamă exagerat de religioasă și de un tată autoritar și agresiv, de a-și controla visele și a transforma lumea onirică într-una în care să se poată simți liber, în care să poata evada din realitatea dură”. (Mihai Teodor, BIEFF 2013)
BIEFF oferă de asemenea vizibilitate artiștilor din Republica Moldova, prezentând două lucrări recente ale luiMITOȘ MICLEUȘEANU: ASK THE RIVER, ASK THE TREE, „discursul unei mierle mizantrope, care critică efectele rațiunii asupra omenirii și asupra mediului înconjurător, propunând în schimb o înțelegere a lumii care vibrează cu infinitul si natura, și THE SCREAM, un demers postmodernist ce recontextulizează celebra pictură eponimă a lui Edvard Munch în spațiul urban contemporan, un comentariu despre alienare, lipsa comunicării și indiferența față de disperarea aproapelui”. (Luciana Dumitru, BIEFF 2013)
Cea de-a 4-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 11-15 decembrie 2013, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu, și este susţinută de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, UCIN, British Council, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundației Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Institutul Cultural Român, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Finlandei, JTI, Dacia, Jameson, Noumax, 360 Revolution, Hotel Marshal, La Mama, Lente Cafe, Club Control, Club Eden, Barfly, Rehab Bar, Librăria Bastilia, Smart Change, Alte Arte.
PARTENERI MEDIA: Digi24, Radio Guerrilla, Vision Media Plus, Cinemagia.ro, CinemaRx.ro, CineFan.ro, FilmReporter.ro, LiterNet.ro, Carturesti.ro, B365.ro, All Hollow, BeWhere!, TATAIA, Orasulm.eu, GetLokal.ro, CalendarEvenimente.ro, Urban.ro, CooperativaUrbana.ro, iFestival.ro, IQads.ro, VICE.ro, HipMag.ro, SUB25.ro, GingerGroup.ro, TOTB.ro, LaPunkt.ro, 121.ro, Modernism.ro, ArtClue.net, PostModern.ro, ArtActMagazine.ro, Studentie.ro, VinSiEu.ro, DorDeDuca.ro, KoolHunt.ro, VIP Romania, Inhale Magazine, Ziarul Metropolis, Urban Things Romania.