Liderii europeni se vor afla astăzi și mâine în China pentru un summit bilateral. Dorința reprezentanților Uniunii Europene, Ursula von der Leyen și Charles Michel, este să găsească o cale pentru reechilibrarea relațiilor comerciale cu China. Iar argumentul important este că în doi ani deficitul comercial al Uniunii Europene în relația cu China s-a dublat ajungând, în anul 2022, la 390 miliarde de dolari.
Partea europeană reclamă lucruri pe care chinezii le știu și anume că accesul companiilor europene pe piața chineză este restricționat și că subvențiile statului influențează competitivitatea companiilor chinezești.
De asemenea, există o supracapacitate de producție a economiei chineze care este pusă, pe de o parte, pe seama încetinirii consumului intern și, pe de altă parte, în contul închiderii parțiale a unor piețe pentru produsele chinezești, precum SUA, Coreea de Sud, Japonia sau India. În aceste condiții, mărfurile fabricate în China au găsit mai multe debușee pe piețele europene. În schimb, europenii sunt nemulțumiți de nivelul exporturilor lor către China și au un argument cifric și anume exporturile spre China sunt egale cu cele către Elveția. Ceea ce spune multe.
Subvențiile masive oferite de statul chinez industriilor autohtone duc la o concurență neloială pentru firmele europene nu doar pe piața chineză, ci și pe piețe terțe. De altfel, în luna octombrie a.c., Comisia Europeană a lansat o investigație referitoare la subvențiile acordate de statul chinez. Ancheta pleacă de la automobilele electrice fabricate în China care ajung în Uniunea Europeană la prețuri surprinzător de mici. Investigația Comisiei Europene este în derulare și nu este imposibil să se decidă impunerea unor taxe vamale suplimentare pentru mașinile chinezești…
Accesați articolul integral pe