Vrei să îți iei mai multe joburi în același timp și să-ți suplimentezi veniturile? Descoperă ce spune legislația despre contractele de muncă pe care le poți avea simultan și despre impozitele care trebuie plătite.
Oricine poate avea mai multe contracte de muncă. Legea nu limitează numărul lor. Totuși, pentru că timpul într-o zi sau săptămână este limitat, legea impune o limită, pentru a ține cont și de pauze.
Câte contracte de muncă poți avea simultan în România
Legislația nu interzice să ai două contracte cu timp complet (8 ore/zi, 40 ore/săptămână) la același angajator sau la angajatori diferiți. Important este sa nu se depășească limita maximă de 48 de ore pe săptămână cu tot cu orele suplimentare.
Cadrul legislativ
Articolul 35 din Codul Muncii ne spune că un angajat poate să cumuleze mai multe funcții la același angajator sau la mai mulți angajatori.
(1) Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la același angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, beneficiind de salariul corespunzător pentru fiecare dintre acestea.
(2) Fac excepție de la prevederile alin. (1) situațiile în care prin lege sunt prevăzute incompatibilități pentru cumulul unor funcții.
Atunci când discutăm despre mai multe contracte individuale de muncă trebuie știut ce tipuri de contracte pot fi încheiate, cu remunerația corespunzătoare fiecăruia dintre ele:
- pe perioadă determinată,
- pe perioadă nedeterminată
- cu timp parțial
- timp complet
Limita de ore lucrătoare pe săptămână: 48
Codul Muncii menționează, la articolul 113, că repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii este, de regulă, uniformă, de 8 ore pe zi, timp de 5 zile, cu două zile de repaus. Tot Codul Muncii explică clar, la articolul 114, că trebuie să existe o limită maximă a numărului de ore lucrate, în total, de un angajat, în cursul unei săptămâni. Limita a fost stabilită la 48 de ore, incluzând și eventualele ore suplimentare efectuate de angajat sau munca prestată în baza unui alt contract de muncă. Inspecția muncii poate face verificări în acest sens și poate aplica sancțiuni angajatorului.
Cu toate acestea, există și câteva excepții. Astfel:
- în funcţie de specificul unităţii sau al muncii prestate, se poate opta şi pentru o repartizare inegală a timpului de muncă;
- timpul de muncă săptămânal poate fi prelungit la peste 48 de ore pe săptămână, pe o perioadă limitată de timp, care poate să fie de maximum 12 luni.
Exemple de situații când nu este posibil să ai mai multe funcții
Există situații în care pentru o persoană nu este posibil cumulul anumitor funcții . Este cazul profesiilor liberale și al sectoarelor publice de activitate. Niciun deputat sau un senator nu poate să dețină o funcție publică de autoritate. De asemenea, profesia de medic este incompatibilă cu o funcție în cadrul unei companii farmaceutice. Angajatul trebuie să respecte clauză de fidelitate și cea de non- concurență astfel încât să nu prejudicieze niciunul dintre angajatori.
Dreptul la concediu
În cazul persoanelor care au mai multe joburi, este bine de știut că ele au dreptul la concediu de odihnă plătit pentru fiecare contract de muncă .
Ce impozite plătești dacă ai mai multe contracte de muncă simultan
Salariatul este obligat să declare funcția de bază la fiecare dintre angajatorii cu care a încheiat un raport de muncă (sau mai multe). Există un motiv pentru care Codul fiscal prevede încă această obligație, chiar dacă ea a fost eliminată din Codul muncii în 201, și anume: în cazul în care angajatul are una sau mai multe persoane în întreținere i se aplică o deducere personală, ceea ce înseamnă că venitul lui net va crește prin aplicarea unui impozit mai mic.
Această deducere se acordă numai acolo unde există funcția de bază. La fel se întâmplă și în cazul tichetelor de masă, în situația unui cumul ele nu pot fi acordate de fiecare angajator, ci doar acolo unde salariatul a declarat funcția de bază.
Chiar dacă o persoană obține mai multe salarii din mai multe contracte de muncă , Codul fiscal nu prevede scutiri în ceea ce privește contribuțiile obligatorii. Însă dacă un salariat încheie un contract de drept de autor, de exemplu, el va fi scutit de plata contribuției pentru pensii și cea pentru sănătate pentru venitul realizat ca autor.
Obligaţii sociale pentru salariaţi cu două sau mai multe CIM
Procedura aprobată prin OMFP nr. 2343/2017 se aplică în cazul salariaţilor care realizează în cursul aceleiaşi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puţin egală cu nivelul salariului minim brut pe ţară în vigoare în luna în care au fost realizate, pentru care angajatorii datorează CAS şi CASS la nivelul venitului brut lunar realizat efectiv, şi nu la nivelul salariului minim brut pe ţară, garantat în plată, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.
Aflat în situaţia arătată, salariatul este obligat să depună la fiecare angajator sau persoane asimilate acestuia o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că veniturile lunare brute cumulate, realizate din salarii şi asimilate salariilor în baza mai multor contracte individuale de muncă, sunt cel puţin egale cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
În vederea completării declaraţiei, fiecare angajator eliberează salariatului, la cerere, un document din care să rezulte venitul brut lunar realizat.
Dacă, la unul dintre angajatori, salariatul realizează un venit brut lunar, corespunzător numărului de zile lucrate în lună, cel puţin egal cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată, acesta nu are obligaţia depunerii declaraţiei pe propria răspundere la angajatorul respectiv.
Declaraţia se depune lunar, pe perioada în care salariatul se află în situaţia cu CIM multiple, până la data de 5 a lunii următoare celei pentru care se constituie drepturile salariale.
Dacă salariaţii nu depun declaraţia pe propria răspundere, fiecare angajator stabileşte baza lunară de calcul al CAS şi CASS la nivelul salariului minim brut pe ţară corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ, dacă venitul brut realizat se situează sub nivelul salariului lunar minim brut.
În cazul în care, în cursul lunii, contractul individual de muncă este activ pentru o fracţiune din lună, nivelul salariului minim brut pe ţară aferent zilelor lucrate din lună se stabileşte după cum urmează: (Salariul minim brut pe ţară/Numărul de zile lucrătoare în lună) x Numărul de zile lucrate în lună.
Declaraţia pe propria răspundere constituie document justificativ pentru fiecare angajator în vederea stabilirii bazei de calcul al CAS şi CASS datorate, pe perioada în care salariatul se află în situaţia a două sau mai multe contracte individuale de muncă.
Angajatorul are obligaţia de a înregistra şi de a ţine evidenţa acestor declaraţii, în vederea încadrării salariatului în situaţia reglementată la art. 140 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal.
Modificări legislative recente
Din 2022, legea prevede impozitarea contractelor de muncă part-time la același nivel cu salariul minim pe economie. Această obligație revine angajatorilor.
Îți cauți un job part-time sau vrei să-ți suplimentezi veniturile?
Vezi oferta de locuri de muncă cu normă parțială de pe BestJobs, actualizează-ți CV-ul și aplică imediat la joburile care îți plac.
Citiți articolul original pe bestjobs.eu